فهرست مطالب

تحقیقات کلامی - پیاپی 42 (پاییز 1402)

فصلنامه تحقیقات کلامی
پیاپی 42 (پاییز 1402)

  • تاریخ انتشار: 1403/01/06
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سید ابوطالب میری*، محمد فاریاب صفحات 7-27

    چکیدهجایگاه رفیع امامت همراه با تفاوت دیدگاه های اندیشمندان اسلامی درباره آن، در نگارنده این انگیزه ای را ایجاد کرد که در مقاله پیش رو به «بررسی و نقد فرآیند تعیین امام در دیدگاه قاضی عضدالدین ایجی و سعدالدین تفتازانی» بپردازد. این دو متکلم برای چگونگی انتخاب امام، چهار روش را مطرح کرده اند که بعضی از آن ها، مشترک و در بعضی دیگر، اختلاف وجود دارد، آن چهار روش عبارتند از نص، بیعت اهل حل و عقد، شورا و غلبه. روش های یاد شده همراه با اشکالاتی است. وجود نص برای امام در نزد دانشمندان اهل تسنن مورد اختلاف است. همان طور که بیعت مورد استنادشان هم به واسطه عدم تحقق اجماع اهل حل و عقد درباره سه خلیفه اول مردود است. تعیین جانشین توسط دو خلیفه اول و یا از طریق شورا هم مخالف سیره پیامبراسلامJ است؛ همچنان که روش غلبه و استیلا، مخالف قرآن، سنت و عقل است.

    کلیدواژگان: ایجی، تفتازانی، امامت، نقل، حل و عقد
  • رامین گلمکانی*، محمدحسین داودی دهاقانی صفحات 29-48

    بحث از ضرورت حجت الهی، در کتب کلامی و حکمی رایج مطرح شده و برای آن ادله ای نیز اقامه شده است؛ اما بحث از استمرار وجود حجت تا حدودی مغفول مانده و تحلیل روشنی از آن ارایه نشده است. علمای امامیه با وجود آن که بر استمرار حجج الهی اتفاق نظر دارند، چندان در صدد ذکر دلایل این اعتقاد که برگرفته از روایات متواتر است، برنیامده اند؛ بنابراین، در این نوشتار به روش توصیفی-تحلیلی روشن خواهیم کرد که ادله عقلی متکلمان و حکما در اثبات «ضرورت حجت» برای اثبات «استمرار حجت» کافی نیست، مگر آن که از طریق تلازم بین ضرورت وجود حجت و استمرار آن، استمرار وجود حجت را نیز نتیجه گرفت.

    کلیدواژگان: ضرورت حجت، استمرار حجت، ادله عقلی ضرورت حجت
  • فرح رامین * صفحات 49-67

    بررسی ‏های غایت‏ شناختی در باب جهان طبیعت زمینه تفاسیر مختلف از برهان نظم را فراهم آورد.آنتونی کنی با تاکید بر غایت مندی طبیعت، سهم عمده ای در بسط توماس گرایی تحلیلی دارد. در این پژوهش، با روشی تحلیلی- انتقادی برآنیم به این پرسش پاسخ دهیم که دعاوی کنی در باب غایت مند انگاری طبیعت و تاثیر آن بر مقدمات برهان نظم را چگونه می توان ارزیابی کرد؟ از نظر کنی هدف مندی یعنی گرایش موجودات زنده به انجام کار برای رسیدن به سود یا دفع ضرر. وی معتقد است که برهان نظم، گامی ناموفق از هدف، به واسطه نظم، به سوی ناظم برمی دارد. یافته های پژوهش نشان می دهد که تفسیر کنی از غایت مندی طبیعت، فلسفی نیست. همچنین نسبت دادن غایت مندی تنها به موجودات زنده دارای نفع نیز پذیرفتنی نیست و هدفداری نیز به امور ارزشی چون فایده یا ضرر مقید نمی شود. نگارنده، با آنتونی کنی، در تمایز نهادن بین مفهوم نظم با غایت، همان گویانه نبودن مقدمات برهان نظم، هم داستان است.

    کلیدواژگان: برهان نظم، آنتونی کنی، غایتمند انگاری طبیعت، همان گویی، غایت مندی
  • احمد کریمی، محسن احمدی*، محمد رنجبرحسینی صفحات 69-91

    بحث از وجود ادراکات فطری مشترک میان انسان ها که در راس آن باور به وجود خداوند است، از مباحث مهم بین معرفت شناسان است. این مقاله با تحلیل کیفی داده ها تلاش کرده تا ادراکات فطری را در اندیشه میرزامهدی اصفهانی و لایب نیتس بررسی کند و در پی آن، مساله یادآوری یا فرآوری این ادراکات را به بحث گذارد. یافته های پژوهش نشان داد هر دو بر این عقیده بودند که انسان ها از بدو تولد دارای مفاهیمی پیشینی هستند، میرزای اصفهانی این ادراکات را بالفعل و از جنس معرفتی اضطراری دانسته و جایگاهش را قلب انسان، معرفی می کند و معتقد است به فراموشی سپرده می شوند و از همین روی، به یادآوری نیاز دارد. او با استناد به ادله نقلی، مذکرات مختلفی را بر می شمرد که این پژوهش، آنها را تحت دو عنوان یادآوران طبیعت شناختی مانند تامل در آیات الهی، سختی ها و شداید، معرفت و صیانت نفس، احتجاج کردن، و یادآوران دین شناختی، هم چون قرآن، ذکر، انبیا و اهل بیت رده بندی کرده است. تیوری فطرت نزد لایب نیتس، از آموزه های مسیحی اشراق الهی و صورت خدا الهام گرفته و با تقسیم حقایق ادراکی به دو حیطه عقل و واقع و با تشکیل نظام واره ای متشکل از مونادها و نظام هماهنگی پیشین بنیاد، ادراکات فطری را نه از جنس معرفت، بلکه از سنخ استعدادهایی بالقوه می داند که تحت یک منشا درونی به ادراک صریح و فعلی مبدل می شوند. لایب نیتس عوامل فعلیت ساز استعداد فطری را تامل یا ادراک انعکاسی، آموزش دیدن، و دقت در محسوسات، مخلوقات و نظم موجود در آنها می داند.

    کلیدواژگان: میرزامهدی اصفهانی، لایب نیتس، مذکرات فطرت، اشراق الهی، مراقبه، صورت الهی
  • مرتضی علیزاده نجار*، محمدتقی سبحانی، سید ابوالحسن نواب، مهدی فرمانیان صفحات 93-116

    در طول تاریخ همواره کنشگران سیاسی، اجتماعی و جریان های مذهبی و عالمان دینی با انگیزه های گوناگون برای ایجاد وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی کوشیده اند و در برخی دوران پروژه هایی را پی گرفته اند که حرکت نادرشاه و سید جمال الدین اسدآبادی، و پایه گذاری «دار التقریب» و «مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی» را می توان از مهمترین آنها شمرد. پروژه های تقریبی هماره با آسیب هایی از جمله: ابهام در اهداف و معنا، و چالش های مدیریتی و ساختاری روبرو بوده یا از نبود نظریه ای روشن رنج برده اند. همچنین به مسایل معرفتی و اختلافات مذهبی که نقطه اساسی تفرقه است کمتر توجه نموده اند. این آسیب ها به همراه وجود موانعی همچون ناهماهنگی عناصر سیاسی یا دخالت بیگانگان، وجود جریان های افراطی و رادیکال دست به دست هم داده و پروژه های تقریبی و همبستگی های اسلامی را ناکام گذاشتند. از این رو باید به دنبال طرحی نو با رویکردی جامع بود که بتواند از این چالش ها و آسیب ها نیز عبور کند.

    کلیدواژگان: وحدت بین مذاهب، پروژه های تقریبی، شیعه و اهل سنت
  • محمدرضا بلانیان*، محسن عظیمی پور صفحات 117-136

    از جمله مسایل اختلافی فریقین در حوزه کلام و اعتقادات، موضوع ایمان یا کفر والدین پیامبر گرامی اسلامJ است؛ در حالی که شیعیان قاطعانه به ایمان و توحید تمامی آبا و امهات نبی مکرم اعتقاد دارند، غالب اهل تسنن بر این باورند که برخی از آنان آلوده به کفر و شرک بوده اند و قلیلی از اهل سنت را اعتقاد به ایمان آبای پیامبر است. این جستار با روش تحلیلی، توصیفی و انتقادی با رجوع به منابع تفسیری و حدیثی برخی از بزرگان علمای عامه، مسیله ایمان یا کفر پدر حضرت ابراهیمj را که از جمله مواضع قرآنی محل بحث و مشاجره بین طرفین دعوی در خصوص آموزه فوق است، در سه دسته: الف) آزر پدر ابراهیم و فردی مشرک است، ب) آزر اسم بتی از بت ها بوده و یا به معنای سب و شتم است و ج) پدر ابراهیم فردی موحد و آزر فردی غیر از پدر ابراهیم است، واکاوی شده است. مهم ترین یافته نوشتار حاضر این است که برخی از علمای بزرگ اهل سنت همچون شعراوی، فخر رازی و آلوسی در پاره ای موارد تا مرز اعتراف به حقانیت دیدگاه شیعه پیش رفته اند؛ هرچند اعتراف نهایی را از مجموعه سخنان آنان نمی توان استنباط کرد.

    کلیدواژگان: ایمان آباء پیامبر اسلام، آزر، پدر ابراهیم، اهل سنت، شیعه
|
  • Sayyed AbuTalib Miri*, MohammadHusayn Faryab Pages 7-27

    The lofty position of Imamate, along with the difference in the view of the Muslim thinkers about it, created an incentive for the writer “to examine and criticize the process of appointing an Imāms in the view of Ḳāḍī ʿAḍud ul-Dīn al-ʾĪdjī and Saʿd ulDīn Taftāzānī” in the present article. These two theologians have proposed four ways for selecting an Imām, some of which are common and some of which are different. Those four ways consist in: Naṣṣ (literal evidence from the Prophet or the previous Imām), allegiance of the Ahl ul-Ḥalli val-ʿAḳd (people that are qualified for appointing and selecting an Imām), council and dominance. The mentioned methods are encountered by some problems. The existence of Naṣṣ for the Imām is disputed by Sunni scholars. In the same way, the allegiance cited by them is also rejected due to the non-fulfillment of the consensus of the Ahl ul-Ḥalli val-ʿAḳd regarding the first three caliphs. Appointing the successor by the first two caliphs or through the council is also against the way of the Prophet of Islam (SAWA). As the method of conquering and dominance is against the Qurʾān, the Sunnah, and intellect

    Keywords: Īdjī, Taftāzānī, Imamate, Naṣṣ, Ahl ul-Ḥalli val-ʿAḳd
  • Ramin Golmakani*, MohammadHossein Davoudi Dehaghani Pages 29-48

    The discussion of “necessity of a divine ḥudjdjah (guide)” has been dealt with in common theological books, and evidences have been presented for it; But the discussion of “continuing the existence of ḥudjdjah” has been neglected to some extent and a clear analysis of it has not been presented. Despite the fact that the Imāmiyyah scholars agree on the continuity of divine ḥudjdjahs, they did not try to mention the reasons for this belief which is derived from the Mutawātir (frequent) hadiths; Therefore, in this article, in a descriptive-analytical way, we will make it clear that the theologians’ rational arguments in proving the “necessity of ḥudjdjah” are not enough to prove the “continuity of ḥudjdjah”; Unless one concludes the continuity of the existence of the ḥudjdjah through the connection between the necessity of the existence of the ḥudjdjah and its continuity.

    Keywords: necessity of ḥudjdjah, continuity of ḥudjdjah, rational arguments fornecessity of ḥudjdjah
  • Farah Ramin* Pages 49-67

    Teleological researches about the world of nature provided the ground for different interpretations of the argument from design. By emphasizing purposefulness or the nature as having goals, Anthony Kenny has a major contribution in the development of analytical Thomism. With an analytical-critical method, we intend in this research to answer this question: How can we evaluate Kenny's claims about the teleology of nature and its effect on the premises of the argument from design? From Kenny's point of view, purposefulness means the tendency of living beings to do things to achieve profit or avoid loss. He believes that argument from design takes an unsuccessful step from the goal to the designer through design. The findings of the research show that Kenny’s interpretation of nature’s purposefulness is not philosophical. Also, attributing purposefulness only to beneficial living beings is not acceptable, and purposefulness is not limited to value matters such as benefit or loss. The author is in agreement with Anthony Kenny in distinguishing between the concept of design and the goal and the premises of the argument from design not being tautological.

    Keywords: argument from design, Anthony Kenny, considering the nature aspurposefulness, tautology, purposefulness
  • Mohsen Ahmadi, Ahmed Karimi*, Mohammad Ranjbar Hosseini Pages 69-91

    The discussion of the existence of common innate perceptions among humans, at the top of which is the belief in the existence of God, is one of the important topics among epistemologists. Through qualitative data analysis, this article tries to examine the natural perceptions in the thought of Mīrzā Mahdī Iṣfahānī and Leibniz and then discusses the issue of remembering or processing these perceptions. The findings of the research showed that both were of the opinion that humans have prior concepts from birth. Mīrzā Mahdī considers these perceptions to be actual and of the nature of emergency knowledge and introduces its place as the human heart and believes that they are to be forgotten. Therefore they need to be reminded. Citing narrative arguments, he enumerates various reminders, which this research considers them under the two categories: naturalistic reminders, such as reflection on divine signs and verses, difficulties and hardships, self-knowledge and self-preservation, and religious reminders such as Quran, dhikr (remembrance of God), the prophets and Ahl al-Bayt. According to Leibniz's theory of human constitution, it is inspired by the Christian teachings of divine illumination and God's face, and by dividing perceptual facts into two areas of reason and reality and by forming a system consisting of monads and a system of prior coordination, he considers the innate perceptions not as having the nature of knowledge, but of potential talents that become actual and explicit perception under an internal origin. Leibniz considers the actualizing factors of innate talent to be reflection or reflective perception, learning, and contemplation in sensations and creatures and the design governing them.

    Keywords: Mīrzā Mahdī Iṣfahānī, Leibniz, reminders of innate perceptions, divineillumination, introspection, the divine face
  • Morteza Alizade Najar*, Mohammad Taghi Sobhani, Sayyed AbulHasan Nawab, Mehdi Farmanian Pages 93-116

    Throughout the Islamic history, with various motivations, several political, social and religious activists and religious scholars have always tried to create unity and approximation between Islamic denominations, and in some eras they have pursued projects such as the movement of Nādir Shāh and Sayyid Jamāl ul-Dīn Asadabadi, and the establishment of “Dār al-Taghrīb” and “The World Forum for Proximity of Islamic Schools of Thought” can be considered as the most important. Approximation projects have always faced disadvantages such as: ambiguity in goals and meaning, management and structural challenges, and have suffered from the lack of a clear theory. Also, they have paid less attention to knowledge issues and religious differences that are the main point of division. These damages, alongside with the existence of obstacles such as the disharmony of political elements or the interference of foreigners, the existence of extreme and radical currents, went hand in hand and leaved the approximation projects and Islamic solidarity unsuccessful. Therefore, one should look for a new plan with a comprehensive approach that can overcome these challenges and damages.

  • MohammadReza Balanian*, Mohsen Azimipour Pages 117-136

    One of the disagreement between the Sunni and Shiʿa sects in the field of Kalām and beliefs is the issue of belief or disbelief of the parents of the Prophet of Islam (SAWA). While the Shiites firmly believe in the faith and belief of all the fathers and mothers of the Holy Prophet in monotheism, the majority of the Sunnis believe that some of them were infected with disbelief and polytheism, and a few of the Sunnis believe that the fathers of the Prophet were faithful. With an analytical, descriptive and critical method and by referring to the exegetical and hadith sources of some great scholars of the Sunnis, in this essay we explore the issue of belief or disbelief of the father of prophet Abraham (SA), which is one of the disputed Qur'anic positions between the two sects regarding this doctrine, is in three categories: A) Āzar is Abraham's father and a polytheist, and B) Āzar is the name of an idol or it means curse, and C) Abraham's father is a monotheist person and Āzar is a person other than Abraham's father. The most important finding of the present article is that some of the great Sunni scholars such as Shaʿrāwī, Fakhr al-Rāzī and Ālūsī have in some cases gone as far as admitting the validity of the Shiʿa point of view, although the final confession cannot be deduced from their collection of words.

    Keywords: : faith of the fathers of the Prophet of Islam, Āzar, father of Abraham, Sunnis, Shiʿa